vrijdag 18 september 2009

woensdag 16 september 2009

The portfolio effects of pension reforms

Pensions reforms are shifting retirement burdens onto private households. How will they respond? This column uses Italian data to show that households better informed about their future entitlements save more for retirement, but private wealth increases considerably less than one-for-one with the social security decreases.
Read the full article here.

Belgische auto’s stootten 3,2% minder CO2 uit

De in België verkochte auto’s stootten vorig jaar 3,2 procent minder CO2 per kilometer uit dan in 2007. Dat blijkt uit een onderzoek van Transport & Environment (T&E). De organisaties Bond Beter Leefmilieu, Komimo en Greenpeace vragen dat Europa ook verplichte doelstellingen oplegt voor bestelwagens.
Lees het volledige artikel hier.

dinsdag 15 september 2009

STIMULUS KEEPING 6 MILLION AMERICANS OUT OF POVERTY IN 2009, ESTIMATES SHOW

See the Center on Budget and Policy Priorities findings' here.

L'Amérique en panne d'innovation

Alors que l'Amérique subit la crise de façon particulièrement brutale (chômage de masse, décroissance, chute du marché immobilier, etc.), elle se pose aujourd'hui, avec inquiétude, la question de sa compétitivité en matière d'innovation technologique. Pourquoi celle-ci, qui fut le moteur de sa croissance exceptionnellement longue et régulière depuis trois décennies, ne lui a-t-elle pas permis, si ce n'est de passer à travers les gouttes, du moins de s'en sortir mieux que les grands pays concurrents ? ....
Lisez l'article complet ici.

Dutch Coverage

Holland has abandoned the 'public option' that Obama seeks for the U.S. Read the complete article here.

Germany Scores an Own Goal on Immigration

Migration helps us build a more integrated, dynamic Continental economy. Read the complete article in the WSJ here.

Report by the Commission on the Measurement of Economic Performance and Social Progress (Stiglitz, Sen et Fitoussi)

Read the full report here.

G20 governments refrain from extensive use of restrictive measures, but some slippage evident

G20 Governments have refrained from extensive use of restrictive trade and investment measures in recent months but have continued, in a limited way, to apply tariffs and non-tariff instruments that have hindered trade flows, the heads of the OECD, UNCTAD and the WTO indicated in a joint report to G-20 leaders meeting in Pittsburgh later this month. Read the complete report here.

maandag 14 september 2009

Hallucinante woorden

Lees het commentaarstuk van Peter Vandermeersch over de begrotingsinspanningen hier.

U.S. Is Finding Its Role in Business Hard to Unwind

Read the complete article in the NYTimes here.

La taxe carbone au crible de la charge fiscale : leçons de l’étranger

Injuste et anti-économique, la taxe carbone aurait-elle le mérite de faire baisser les autres impôts ? C’est ce que prétendent ses artisans. En observant le mode d’emploi de la taxe carbone dans plusieurs pays européens, Maître Jean Philippe DELSOL, administrateur de l’IREF, dépose des conclusions plutôt sceptiques.
Lisez l'article complet ici.

Towards a smarter state

Read the paper from the Institute for Public Policy Research here.

France: La taxe carbone, menace pour les ressources fiscales

Lisez l'article complet dans Les Echos ici.

Quelle vie après le PIB ?

La plupart des économistes en sont convaincus, la notion de produit intérieur brut ne suffit plus à mesurer la performance économique. Mais comment prendre en compte, outre la production de richesse, les inégalités sociales, la qualité de la vie, celle de l'environnement ? Le prix Nobel américain Joseph Stiglitz remet aujourd'hui à Nicolas Sarkozy son rapport sur le sujet.
Lisez l'article complet ici.

Fétichisme et PIB

S'efforcer de ressusciter l'économie de la planète tout en réagissant au changement climatique soulève une épineuse question : les statistiques sont-elles de bons indicateurs de ce qu'il faut faire ? Dans un monde orienté vers la performance, les instruments de mesure ont pris une importance accrue : ce que l'on mesure affecte nos actions. ....
Lisez l'article complet ici.

'Banken groter probleem dan vóór crisis'

'Het financiële systeem vormt een groter probleem voor de gezondheid van de wereldeconomie dan voor de crisis.' Dat is de mening van de voormalige hoofdeconoom van de Wereld Bank, Joseph Stiglitz. Overheden wereldwijd, en de VS in het bijzonder, hebben volgens Stiglitz nagelaten het banksysteem te hervormen na de implosie van Lehman Brothers en de kredietcrisis.
Lees het artikel hier.

'Bij Belgische banken hoor ik weer hartslag'

Neelie Kroes, de Europese commissaris voor Mededinging, laat zich hoopvol uit over de toekomst van de Belgische banken. 'De situatie was kritiek in België, maar ik vind al bij al dat wat er in de steigers gezet is, hoop geeft. Bij elk van mijn Belgische patiënten hoor ik weer een hartslag', zegt ze in een interview in De Tijd.
Lees het artikel in DS hier.

Climat: "Il ne faut pas jouer avec le feu"

Spécialiste de l'évolution du climat, Jean Jouzel martèle l'urgence de réduire nos émissions de CO2. Deux degrés, c'est déjà un changement majeur.
Lisez son interview complète ici.

donderdag 10 september 2009

Judging Downturns

A teacher emails a query to Greg Mankiw:
I am a U.S. history teacher and an avid reader of your blog, and I have a question which you might want to address (again) in your blog. I came across a story saying that we were coming out of "our worst recession since the 1930s." This strikes me as curious, considering our unemployment levels are not as high as the 1982 recession, I don't think. By your reckoning, assuming the worst has passed, has this been the worst since the 1930s? That raises a bigger issue:what standard should one use to "judge" a recession?

Read his answer here.

Why the public option matters

What is one to make of the practical, political argument that any public plan actually included in legislation probably wouldn't make that much difference, and that reform is worth having even without such a plan?

Read Krugman's article here.

Misdiagnosing the crisis: The real problem was not real, it was nominal

Do most macroeconomists hold views of this crisis that are entirely at variance with modern monetary economics? This column says that tight monetary policy caused the crisis. Economists seem not to believe what they teach about the fallacy of identifying tight money with high interest rates and easy money with low interest rates.
Read the complete article here.

L'économie ne ment pas, mais ne prédit pas l'avenir, par Guy Sorman

Pour ceux que l'économie agace et, plus encore, pour ceux que l'économie de marché insupporte, la récession est une aubaine : "Les Français n'ont pas la tête économique mais politique", écrivait Alexis de Tocqueville en 1848. A ce peu d'affinité pour l'économie s'ajoutent chez nous une aversion pour le capitalisme et un penchant pour l'intervention forte de l'Etat. Accuser les économistes de n'avoir pas prévu la crise et les libéraux de l'avoir provoqué par leurs excès s'inscrit dans une bataille dont la science économique n'est pas le seul enjeu : l'économie et les économistes se trouvent au croisement de l'idéologie et de la science. ...
Lisez cet article dans Le Monde ici.

Si les économistes ont sous-estimé la crise, ce n'est pas par complicité avec les financiers, par Patrick Artus

Il semble que les économistes n'ont pas vu venir la crise, au moins l'ampleur de la crise, et ils le reconnaissent. Ceux qui, avant la crise, avaient une vision très pessimiste de l'avenir, la devaient à des mécanismes qui ne sont pas ceux qui se sont produits. Ils attendaient par exemple une crise du déficit extérieur des Etats-Unis et du dollar, et ce n'est qu'une fois la crise déclenchée qu'ils ont modifié leur analyse....
Lisez l'article complet ici.

woensdag 9 september 2009

'Industrialized Nations Are Facing CO2 Insolvency'

In a SPIEGEL ONLINE interview, Hans Joachim Schellnhuber, the German government's climate protection adviser, argues that drastic measures must be taken in order to prevent a catastrophe. He is proposing the creation of a CO2 budget for every person on the planet, regardless whether they live in Berlin or Beijing.
Read the full article here.

Verhofstadt's Left-Wing Coup

Read Derk-Jan Eppink's column in the WSJ here.

R &D investments in Europe

Read the complete Eurostat newsrelease here.

Increase in real pay plummets in all but four EU Member States in 2008

The average real wage increase for European workers fell from 3.6% in 2007 to 1.3% in 2008, according to new data published by Eurofound’s European Industrial Relations Observatory (EIRO). The annual update on pay developments in Europe 2008 recorded sizeable differences between EU Member States, with the rate of real increase falling sharply, and the nominal rate dropping only slightly. Wide differences emerge, however, between the various groups of countries within the EU, in terms of the level of real wage increases, with a broad east-west split.
Read the full press release and find the related report here.

Doing Business - Belgium ranks 22nd in 2010

Read the World Bank's overview here.

Saving the Capitalists from Capitalism

Read this article on Greg Mankiw's blog here.

Happiness as a tool for valuing public goods

If governments supply public goods that market forces will not, they ought to assign monetary values to those goods so that they can prioritise projects. This column discusses the difficulties of estimating those values using happiness surveys. Using a new method, it estimates that people value a one-standard-deviation improvement in air quality at $40.
Read the full article here.

Economische vooruitzichten België vierde kwartaal 2009


Klik op de tabel of lees de volledige nota hier.

Gouvernement d'entreprise : l'erreur américaine

Lisez cet article dans les Echos ici.

Charge!

Carmakers are shifting towards electric vehicles. Policymakers must do their part, too. GREENS may not like it, but once people have enough to eat and somewhere tolerable to live, their thoughts turn to buying a car. The number of cars in the rich world will grow only slowly in the years ahead, but car ownership elsewhere is about to go into overdrive. Over the next 40 years the global fleet of passenger cars is expected to quadruple to nearly 3 billion. China, which will soon overtake America as the world’s biggest car market, could have as many cars on its roads in 2050 as are on the planet today; India’s fleet may have multiplied 50-fold. Forecasts of this kind led Carlos Ghosn, boss of the Renault-Nissan alliance, to declare 18 months ago that if the industry did not get on with producing cars with very low or zero emissions, the world would “explode”. Read the complete article in The Economist here.

Pension Funds in Asia Passed Europe's in '08

Europe's biggest pension funds weathered the financial crisis better than their North American counterparts last year, according to new research. But Asia's pensions savings actually grew during 2008 and total funds under management by Asian-Pacific pension funds surpassed Europe's for the first time. Read the complete article in the WSJ here.

Behavioral Theory

Can Mayor Bloomberg pay poor people to do the "right" thing? Read the article in The American Prospect about the progress of New York City’s ambitious anti-poverty initiative here.