dinsdag 9 juni 2009

Kauffman Foundation Study Finds More than Half of Fortune 500 Companies Were Founded in Recession or Bear Market

Read the full article here.

Barometer van de Belgische attractiviteit 2009

Voor de zesde maal op rij publiceert Ernst and Young de “Barometer van de Belgische Attractiviteit”. België zakt van de 5de naar de 8ste plaats op de lijst van de meest aantrekkelijke Europese investeringslanden. Terwijl het totaal aantal investeringen in Europa relatief stabiel blijft, is het in België sterk gedaald : van 175 in 2007 naar 142 in 2008, een daling met 19%. Onrustwekkend is dat slechts de helft van de investeringen echt nieuwe projecten zijn. De andere helft betreft uitbreidingen van reeds bestaande projecten. Bovendien creëren de buitenlandse investeringen weinig bijkomende werkgelegenheid. Nederland werpt zich op als onze grootste concurrent bij het aantrekken van buitenlandse investeringen. De belangrijkste hinderpalen in België zijn de hoge fiscale druk, het gebrek aan ondernemingscultuur én het gebrek aan stabiliteit en transparantie van het politieke en wettelijke kader.

Interessante info over Vlaamse domeinen

Vlaamse administratie overhandigt bijdrage aan regeerakkoord aan formateur

http://www.vlaanderen.be/servlet/Satellite?c=Solution_C&cid=1243311560031&context=1141721623065------1243311560031&p=1183730847285&pagename=Infolijn%2FView

donderdag 4 juni 2009

Bedrijven laten België steeds meer links liggen

BRUSSEL - Ons land is van de vijfde naar de achtste plaats gezakt op de lijst van meest aantrekkelijke landen om te investeren.

Een jaar geleden prijkte ons land met 175 investeringen nog op de vijfde plaats in een internationale rangschikking die nu al voor de zesde keer werd opgesteld door het consultantsbedrijf Ernst & Young. België moest toen alleen Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland en Spanje laten voorgaan. Het afgelopen jaar verminderde het aantal investeringsprojecten met 19 procent tot 142 en moesten we ook Polen, Roemenië en Rusland laten voorgaan.

Onrustwekkend, vindt managing partner Gust Herrewijn, is bovendien dat nauwelijks de helft van de investeringen betrekking heeft op echt nieuwe projecten. De andere helft betreft uitbreidingen van bestaande investeringen.

Bovendien creëren de investeringen in ons land weinig nieuwe arbeidsplaatsen. Per saldo kwamen er dankzij die buitenlandse investeringen afgelopen jaar 3.391 banen bij. Dat is 23 procent minder dan in 2007.

Bedrijven botsen in ons land, naar eigen zeggen, op een aantal hinderpalen, waarvan de belangrijkste de hoge fiscale druk, het gebrek aan ondernemerscultuur en een gebrek aan stabiliteit en transparantie van het politiek en wettelijk kader zijn.

Vooral Vlaanderen wordt zwaar getroffen. Met 74 buitenlandse investeringsprojecten is de meest welvarende regio van het land nog goed voor 52 procent van het totaal. Vier jaar geleden trok Vlaanderen nog dik 60 procent van het investeringslaken naar zich toe. Sindsdien gaat het systematisch de slechte kant op, terwijl Brussel en Wallonië nagenoeg stabiel blijven op respectievelijk 15 en ruim 22 procent.

Nederland blijkt onze belangrijkste concurrent te worden. Een kwart van de ondervraagde bedrijfsleiders denkt dat ons land het meest te vrezen heeft van zijn noorderburen. De belangrijkste troeven van Nederland zijn volgens de ondernemers de grotere dynamiek van de interne markt, de lagere loonkosten, de sterke 'cultuur en waarden' en de lagere belastingen voor bedrijven.
(lc)


Barometer van de Belgische Attractiviteit 2009 (rapport door Ernst & Young België, juni 2009)



A nice table on subsidising R&D in Europe


Ivan




Recul de l'investissement étranger en Belgique

La crise économique n’est pas sans incidence sur les investissements étrangers qui affichent une croissance nulle partout en Europe sauf en Belgique, où le score est plus défavorable encore. Avec 142 projets d’investissements en 2008 contre 175 en 2007 (- 19 % par rapport en un an), notre pays chute de la cinquième à la huitième place au classement européen, derrière le Royaume-Uni, la France, l’Allemagne, l’Espagne et désormais la Pologne, la Roumanie et la Russie. C’est ce que révèle la sixième édition du "baromètre annuel de l’attractivité" de la société Ernst & Young(1).

http://www.lalibre.be/economie/actualite/article/507042/l-investissement-etranger-reflue-sechement.html

(1) http://www.ey.com/Publication/vwLUAssets/Barometre_de_lAttractivite_en_Belgique_2009/$FILE/Attractiveness2009_fr.pdf

woensdag 3 juni 2009

GM= lemon socialism

Lemon socialism is a pejorative term for governmental support of private sector companies whose imminent collapse is perceived to threaten broader economic stability.[1][2][3] It is not a current within socialism per se; rather, it points to a corruption of free market capitalist systems, which would normally allow defective companies ("lemons") to fail. The most common government interventions that earn the term involve infusions of government capital and may include some governmental control over company decision-making.


http://en.wikipedia.org/wiki/Lemon_socialism

Survey artikel over kosten klimaatverandering in JEP

Only 14 estimates of the total damage cost of climate change have been published, a research effort that is in sharp contrast to the urgency of the public debate and the proposed expenditure on greenhouse gas emission reduction. These estimates show that climate change initially improves economic welfare. However, these benefits are sunk. Impacts would be predominantly negative later in the century. Global average impacts would be comparable to the welfare loss of a few percent of income, but substantially higher in poor countries. Still, the impact of climate change over a century is comparable to economic growth over a few years
There are over 200 estimates of the marginal damage cost of carbon dioxide emissions. The uncertainty about the social cost of carbon is large and right-skewed. For a standard discount rate, the expected value is $50/tC, which is much lower than the price of carbon in the European Union but much higher than the price of carbon elsewhere. Current estimates of the damage costs of climate change are incomplete, with positive and negative biases. Most important among the missing impacts are the indirect effects of climate change on economic development; large-scale biodiversity loss; low-probability, high-impact scenarios; the impact of climate change on violent conflict; and the impacts of climate change beyond 2100. From a welfare perspective, the impact of climate change is problematic because population is endogenous, and because policy analyses should separate impatience, risk aversion, and inequity aversion between and within countries.
In other words: the debate on the subject until now has been mostly driven by dogma and not by science.
Welkom op O'pulsed, de interne Itinera blog die de opiniepolsslag van het internet meet.